Lepat Pisang Di Abu Dhabi

Sudah hampir setahun saya agak kurang rajin untuk membuat kuih muih..Sibuk melayan karenah siputeri yg sedang lasak dan 4 lagi abang2nya. Bila tiba angin rajin tu, barulah anak2 dan ayahnya merasa makan kuih ..Kebetulan daun pisang dlm peti sejuk masih elok dan pisang pun ada, jadi saya buatlah lepat.

Bahan-bahan:
2 cawan pisang yg telah dilenyek(pisang berangan atau yg sesuai utk buat lepat)
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan kelapa parut
4 sudu besar gula(boleh kurangkan atau lebih, bergantung pada citarasa)
3 sudu besar pati santan
Secubit garam
Daun pisang secukupnya(layurkan, saya layur atas api dapur)
.
Cara penyediaaan:
1. Daun pisang yg telah dilayur, sapu dgn kain bersih, potong segiempat sama dan ketepikan.
2. Pisang yg sudah dilenyek, dicampur dgn tepung, gula, kelapa parut, santan dan garam. Gaul rata.
3. Kalau adunana agak keras, tambahkan sedikit pati santan dan kalau lembut tambahkan tepung. Bagi saya adunannya mmg agak lembut sedikit. Kalau banyak tepung, nanti lepatnya keras dan kurang sedap.
4. Ambil 1 ke 2 sudu besar, letakkan atas daun pisang dan bungkus serta lipatkan kedua2 hujungnya. Susunkan ke dalam pengukus.
5. Panaskkan kukusan dan biarkan air mendidih. Kemudian baru kukuskan lepat selama 30 minit atau sehingga masak.

**Daun pisang agak sukar didapati di sini. Kalau beli daun pisang tu saya basuh, bungkuskan dgn surat khabar dan simpan didalam peti.

1 ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Resepi Raidah © 2013. Blog Dikendalikan Oleh SyurgaDiDunia.