Vermicelli Rice

Rancangan tv yang saya tonton di sini hanyalah rancangan masakan arab "Fatafeat" yang menyiarkan masakan arab dan juga english. Pergi ke kedai buku baru ni terjumpa majalah fatafeat ini dalam bahasa inggeris. Begitu berminat untuk mempelajari masakan arab, saya pun membelinya. Inilah resepi pertama yg telah saya cuba..

Bahan-bahan:

1 cawan vermicelli
2 cawan beras ( saya guna basmathi) ~ basuh dan toskan
4 cawan atau secukupnya air
1 sudu kecil atau secukupnya garam
5 sudu besar minyak

Cara penyediaan:

1. Panaskan minyak dan goreng vermicelli sehingga kuning keemasan.
2. Masukkan vermicelli yang telah digoreng ke dalam periuk(rice cooker). Kemudian masukkan beras, garam dan air. Kacau rata.
3. Masak/tanak nasi seperti memasak nasi biasa.

**Kami sekeluarga makan nasi ini bersama kari kambing. Tunggu resepi kari kambing di post akan datang..


Vermicelli yang digoreng..
Vermicelli dan beras yang sedia untuk dimasak.


Vermicelli yang saya gunakan.


Majalah yang saya 'refer' untuk resepi.

2 ulasan:

izahdaut berkata...

assalamualaikum.. cantiknya nasi combine dengan vermicelli tuh.. menawan kalbu dan tekak semestinye kan...

Tanpa Nama berkata...

Kt mana jual majalah fatafeat tu yer?

Related Posts with Thumbnails

Resepi Raidah © 2013. Blog Dikendalikan Oleh SyurgaDiDunia.